PROFILAKTYKA SPOŁECZNA
1. DIAGNOZA
Diagnozę i wczesną interwencję podejmuje się wobec:
- młodzieży z problemami okresu dojrzewania,
- młodzieży z grup ryzyka, w tym zagrożonej uzależnieniem i zagrożonej niedostosowaniem społecznym.
(Istnieje możliwość badań ankietowych ułatwiających diagnozę zachowań problemowych uczniów).
2. PORADY I KONSULTACJE
Konsultacje z rodzicami, nauczycielami i z innymi specjalistami (w tym ze środowiska medycznego) oraz instytucjami
zajmującymi się rozwiązywaniem problemów dziecka i jego rodziny.
Porady dla uczniów w zakresie, m. in.:
- rozwiązywania indywidualnych problemów życiowych
Porady dla nauczycieli w zakresie, m. in.:
- kompletowania specjalistycznej literatury,
- planowania pracy wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
- gromadzenia, udostępniania i upowszechniania informacji,
- pomocy przy opracowywaniu programów,
- konstruowanie scenariuszy zajęć,
- wspólnej realizacji niektórych zadań na terenie szkoły,
- zapobiegania zaburzeniom zachowania,
- wspomagania w pracy wychowawczej.
Porady dla rodziców w zakresie, m. in.:
- rozwiązywania indywidualnych problemów w tym między innymi wychowawczych,
- zapobiegania zaburzeniom zachowania,
- wspomagania w wychowaniu.
4. MEDIACJE
Podejmowanie roli mediatora w konfliktach uczeń – rodzice, uczeń – szkoła, szkoła – rodzice.
5. INTERWENCJE
Działania interwencyjne mające zapobiegać sytuacjom kryzysowym wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
6. DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNO-SZKOLENIOWA
- opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów edukacyjnych: ulotek, gazetek,
- publikacja artykułów w prasie lokalnej,
- bieżąca aktualizacji informacji na stronie internetowej Poradni,
- wskazywanie możliwości uzyskania różnorodnej pomocy rodzinie.
7. WYKŁADY, PRELEKCJE, WARSZTATY
dla dzieci, rodziców i nauczycieli w zakresie:
- wspomagania rozwoju – zapobiegania niepowodzeniom szkolnym,
- stworzenia możliwości odreagowania napięć i dostarczenia wiedzy dotyczącej sposobów radzenia sobie z napięciem,
- wspomagania dzieci w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu oraz ograniczaniu i likwidowaniu niekorzystnych czynników dla życia i zdrowia,
- kształcenia umiejętności społecznych przydatnych w radzeniu sobie ze swoim problemem oraz służących rozwojowi społecznemu i osobistemu, wspomagania rodziców w wychowaniu dzieci,
- udzielania wsparcia nauczycielom, wychowawcom w pracy z uczniami i rodzicami.
8. REALIZACJA ZADAŃ
Przy współpracy z:
- placówkami oświatowymi na terenie działania Poradni,
- Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,
- Sądem Rejonowym i Komisariatami Policji.
- Miejskimi Ośrodkami Profilaktyki i Promocji Zdrowia,
- Miejsko Gminnymi Ośrodkami Pomocy Społecznej,
- innymi instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich rodzin.
9. OPINIOWANIE
W Poradni wydawane są w sprawie:
- objęcia pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
10. ORZEKANIE
W Poradni wydawane są orzeczenia:
- o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży:
- niedostosowanej społecznie,
- zagrożonej niedostosowaniem społecznym.