Wspomaganie rozwoju procesów integracji sensorycznej
Mija już rok od uruchomienia w naszej Poradni sali do terapii Integracji Sensorycznej. Dzięki nowym możliwościom wsparcia, obecnie terapią Integracji Sensorycznej objętych jest 14 dzieci, w tym także dzieci z autyzmem, Zespołem Aspergera, Zespołem Downa, niepełnosprawne intelektualne, z afazją motoryczną czy również dzieci z ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w nauce. Część dzieci posiadała już ocenę rozwoju procesów integracji sensorycznej natomiast u ośmiorga taką ocenę dokonano na terenie naszej Poradni - na wniosek rodziców.
Dlaczego warto objąć terapią dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej?
W efekcie tego typu zaburzeń u dziecka występować może: nadpobudliwość psychoruchowa, rozproszenie uwagi, zmniejszona zdolność różnicowania dotykowego, zaburzenia w koordynacji ruchowej, niechęć do uczestniczenia w zabawach zespołowych, apraksja, dyskomfort w kontaktach z rówieśnikami, hiperaktywność, kłopoty z czytaniem, pisaniem, również wiele zachowań utrudniających funkcjonowanie w środowisku.Terapia SI stosowana regularnie, zgodnie z indywidualnym profilem rozwojowym dziecka, przynosi znaczną poprawę funkcjonowania neurorozwojowego. Poprzez udział w zajęciach u dzieci następuje poprawa wcześniejszych zaburzeń modulacji takich jak: nadreaktywność dotykowa, nadreaktywność przedsionkowa, nadreaktywność słuchowa czy zaburzeń idących w kierunku poszukiwań wzrokowo – słuchowo – czuciowo – smakowo – przedsionkowych czy poprawa zaburzeń o podłożu motorycznym w postaci dyspraksji lub zaburzeń posturalnych.
Oprócz rożnych metod stosowanych w pracy z dziećmi (zgodnie z wcześniej postawioną diagnozą i zaleceniami) warto dołączyć także metodę SI.
Anna Jacuńska
Pedagog
Poradni Psychologiczno-Pedagogiczne
w Krzyżu Wielkopolskim
12.05.2016 r.